fbpx

בלוג

בלוג

פוסט: ללמוד – תפיסת עולם

ללמוד – תפיסת עולם

כל הורה רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. הוא רוצה שישתלבו בחברה, שיהיו נעימים, חיוניים, ישרים וחיוביים. על כך כולנו מסכימים. אך מעבר לכך, כל הורה חולם שילדיו יגדלו להיות אנשים בולטים  בתחומם. בולטים עד כדי שלסביבה יהיה קל לבחור בהם כמובילי דעה, כבעלי יתרון יחסי בקבלה לעבודה, כאנשים שניצרבים בזיכרון כמישהו שאפשר לקדם אותו או לסמוך עליו. אך לפני הכל אנחנו מעוניינים עבור ילדינו -שידעו מי הם, מה המסלול שלהם וילכו בו בקלות ובנחישות. 

איך אנחנו מובילים אותם אל הדרך הזאת? האם אנחנו יכולים להנחות אותם? אולי כן, והאם נפגע ביכולת הבחירה שלהם אם נעשה כן? האם אנחנו בכלל יודעים מה המסלול המתאים לילדינו? איך עושים זאת נכון? שאלות אלו ואחרות מעסיקות כמעט כל הורה ואין עליהן תשובה אחידה. אך ברור לכולנו דבר אחד –אנחנו לא יכולים לבחור עבורם. אנחנו כן, עומת זאת – יכולים ללמד אותם לבחור.

הבחירה, מעצם היותה בחירה – היא אקט של תעדוף דבר אחד על פני משנהו ומכאן אנו למדים שלאלימינציה יש תפקיד מרכזי בסיפור. לעודד את ילדינו ללמוד כמה תחומים, להתנסות בהרבה חוויות על מנת לבחור מהן –ורצוי יותר מתחום אחד. אם שמכוונת את ילדה ללימודי רפואה למשל, אינה מציבה בפניו אופציה של בחירה והוא יגדל לתוך מסלול שאולי בסופו יביא אותו לידי תסכול. והנורא מכל הוא לראות אדם שהשקיע את כל מאודו במסלול אחד וכשל בו. או הפסיק להצליח בו. מכל סיבה שהיא. אפילו מהסיבות האובייקטיביות ביותר כגון כדורסלן שהגיע לגיל שאינו מאפשר לו לשחק יותר על המגרש. מה יעשה אז? העדיפו אם כן, ללמוד ולהתמחות ביותר מתחום אחד. חבל לשים את כל הביצים בסל אחד. אך חשוב מזה, הבחירה במגוון תחומי לימוד מאפשרת לנו להיות בולטים יותר בתחומי ההתמחות שבחרנו לעצמינו. כל אחד יכול ללמוד את התחום בדיוק כמותינו, לשבת באותו השיעור יחד איתנו. אבל את הקומבינציה של שילוב בין תחומי העניין הרבים שלנו -רק אנחנו יכולים לעשות. כשאתה ניגש לעיצוב חלל בכובע של מעצב פנים, אך ברקע הלימודי שלך אתה בא מדיסיפלינות רחבות כגון – פסיכולוגיה, יהדות, צילום, עיצוב טקסטיל – העיצוב שלך בהכרח ייקבל טאץ' ייחודי שלא ימצא אצל מעצב שהידע שלו מגיע מתחומים אחרים. הלימודים הללו גם יאפשרו לך לבדל את העסק לקהל לקוחות שמעוניין לקבל באהבה את הקומבינציה. הלימודים נכנסים לכל המהלך חיינו ומשפיעים על עבודתינו. 

את הקטע הזה אני מקדישה לאימי חוה 
שלימדה אותי את הכלל החשוב הזה ושלחה אותי ללמוד כל תחום שהבעתי בו עניין מאז היותי ילדה. ויותר מכך, כאשר בגרתי והייתי אמורה לבחור לי מסלול עבודה והנגיעה בתחומים רבים כל כך בילבלה אותי בבחירה–הרגיעה ואמרה שאין מה לדאוג. יום אחד כל התחומים יתנקזו למקום אחד והוא יהיה מקור הכח שלי. כיום כשאני כותבת טקסטים להצגות או סרטים עבור בני המצווה תחומים אותם למדתי מסייעים לי לא רק לבנות את הרקע אלא גם להתחבר למשפחות הילדים. והרווח שלי הוא כמובן ההנאה הרבה שאני שואבת מהלימודים לשם הלימודים.

כתבה אביטל ברנדר אריכא, בוגרת תואר ראשון בסוציולוגיה, אומנות יהודית ותורה שבע"פ, הוראת אומנות, לימודי תקשורת, עיצוב אפנה, מוסיקה, הנחיית קבוצות, ותלמידת תואר שני בלימודי תלמוד.

WhatsApp chat
דילוג לתוכן