fbpx

בלוג

בלוג

פוסט: מדריך: איך לתעד ו"לארוז לתוכן" חוויה של "שנת בר/ת מצווה"?

packing

מדריך: איך לתעד ו"לארוז לתוכן" חוויה של "שנת בר/ת מצווה"?

בשנים האחרונות מתעוררת פריחה של חווית שנת בר/ת מצווה המתפרסת על פני תקופה ומעמיקה את הקשר בין הילדים לערכים תוך למידה והתנסות.
רוב החוויות אינן מלוות בצוות צילום וכמפיקת תוכן אני נשאלת הרבה לשאלת "האריזה"- איך לקחת את כל הטוב הזה ולהפיק ממנו דבר שישאר לאורך שנים? אז אני נענית לפניה שקיבלתי ממשתתפת בקבוצת יהלומים אני ומקדישה לכם את המדריך הזה. מקווה שיביא לכם ערך.

חוווית שנת בר/ת מצווה - בוחרים ערך

ישנן הרבה תכניות רשמיות. חלקן מתקיימות היום מול הזום וחלקן פיזיות. בין אם אתם מפיקים את התכנית לבד ובין אם הלכתם על תכנית מן המוכן, אם תרצו שהחוויה תיזכר לאורך זמן – כדאי לדעת איך המוח שלנו זוכר.
והתשובה היא – בתימצות ובתמונות.
למה הכוונה?

  • בתמצות
    אם לקחתם נושא אחד מרכזי והקפתם אותו, קל יהיה לילד שלכם (וגם לאורחים שיצפו בתוכן) לזכור אותו. כי הוא נושא בודד ולימים כשישאלו במה עסקה החוויה, הוא ידע לשייך אותה לנושא הזה. לדוגמה: אהבת הארץ / שורשי המשפחה / בעקבות מנהיגים וכד'.
    ריבוי נושאים לעומת זאת, יקשה על הילד לעקוב אחרי המסרים וגם לאורחים שלכם באירוע זה יהיה קשה לעיכול. אם החלטתם בכל זאת להעביר ערכים רבים עשו זאת בתבנית זהה. למשל – אם בחרנו נושא כמו "דמויות מהמשפחה" אפשר להציג ערך שונה שלומדים מכל אחת מהן. אם עושים מסע רגלי בין מקומות (למשל – מלחמות ישראל) אפשר להדגיש בכל מקום אחיו מגיעים ערך אחר שנלמד מאותה המלחמה. לימים, רוב הילדים יזכרו את הנושא ולא את הערכים.
    לסיכום, בנושאים רוחניים – תפסת מרובה- לא תפסת. בחרו ערך אחד והקיפו אותו.
  • בתמונות:

    לעומת המסרים, המוח כן זוכר חוויות פיזיות כשלל תמונות כל עוד הן שונות זו מזו. זאת אומרת לימים, הוא יקפל לתמונה אחת את מה שחווה.

    אם בחרתם עבור הילד תכנית שמתנהלת בזום, בה אותו מרצה מדבר על ערכים שונים – כלללל התוכן כולו יתקפל בסוף לתמונת זיכרון אחת בראש הילד. 
    ואם יצאתם למסע בטבע – כל השעות שתבלו באותו הנוף יישמרו כתמונה אחת בחוויה של הילד.

    לכן, אם תשכילו לשנות נופים, חוויות ואנשים בחוויה – למעשה תייצרו "אלבום תמונות
    ".

תיעוד ואריזה של חווית שנת בר/ת מצווה

משהבנו איך הזיכרון עובד – קל יותר להבין איך מפיקים תוכן.
התשובה היא : כמו שמפיקים זכרונות. מה שמצטלם (בתמונות) ובתמצות.

  • אבל לפני שנדבר על האריזה שהיא ההפקה, חשוב לשאול את עצמכם שאלה:
    האם החוויה אמורה לשרת את האירוע או שהיא עומדת בפני עצמה?
    האורחים הרי אינם עוברים עם בן או בת המצווה את המסע לאורך השנה.

    1. האם חשוב לכם להכניס אותם לתוכה, עד כדי בחירת התוכן המרכזי כסיכום שלה?
    2. האם אתם מסתפקים במתן הצצה קטנה לאורחים באירוע לחוויה שעברה עליכם
    3. או שהחוויה הזו עומדת בפני עצמה ואין צורך לשתף בה אחרים והתיעוד הוא עבורכם בלבד?

    לכל אלה יש השפעה על אופן התיעוד של אותה החוויה.

  • רק אחרי שענינו אחת התשובות, אנחנו עוברים לחשוב על המוצר שנפיק.
    האריזה:

    1. אם ענינו על תשובות שתיים או שלוש, הרי שהתיעוד חשוב אבל לא במינון גבוה. למשל, תמונות באיכות גבוהה יוכלו לשמש אותנו למצגת מהירה על רקע שיר אחד, אלבום חוויות, אפילו פלייסמנט לצלחת המכיל כמה תמונות וכיתובים על הרעיון המרכזי. סביר גם שלא נשתמש ביותר מצילום אחד מכל חלק של החוויה ולכן צריך לבחור בזווית טובה המציגה בעיקר תמונה של הילד במרחב המעניין בו היה, ואולי חלק מן התמונות אפילו בלי שרואים את הילד כלל, (אם הדגש למשל הוא על יצירות שונות שעשה או על אתר שמזוהה עם פסל מסויים או פגישה עם אדם מסויים)
    2. לעומת זו, אם התשובה שענינו עליה היא מספר אחת, הרי שהכוונה שלנו היא שחווית השנה תסתכם בתוכן באירוע המרכזי ומשום כך התיעוד חשוב לנו ביותר. לכן, לפני תחילת החוויה- מומלץ לחשוב על המוצר הסופי. משפחות רבות שמגיעות להתייעץ בשלב הזה ומספרות על החוויות שעשויות להיכלל באותה השנה, נוכחות לדעת שעלות ליווי צלם ליום אחד של חוויה היא הגורם המכריע בעלות הכוללת של סרט שהיו רוצים להפיק. ולא משך הדקות של הסרט. חשוב לזכור שסרט מהמקום עצמו הוא לא הדבר היחיד שאפשר להפיק, אבל במידה ובחרתם שכן, הרי שאתם אחראים על הצילום וכדאי לכם להצטייד במדריך.
  • התיעוד:

    אם הגעתם עד כאן סימן שחשוב לכם תיעוד החוויה על מנת לארוז אותה למוצר מרכזי ואתם הם האחראים על התיעוד. ולכן ניתן כמה כללים עשה/אל תעשה.

    אל תעשה
    :

    1. אל תערבבו הפקת סרט עלילה יחד עם חוויה שנתיתהפקת סרט עלילה למשפחה צריכה להמשך יום צילום אחד, גג שניים ועם ציוד באיכות קול גבוהה ובמאי/ת בשטח! כל סצינה צריכה להיות מצולמת ממספר זוויות, ולכן היא חוזרת על עצמה כמה פעמים. זה בוודאי מתרחק מהחוויה הטבעית שרציתם שתהיה לילד.
    2. אוסיף ואומר שאם אין לכם רקע בהפקת סאונד ואתם רוצים שהתוכן המרכזי ישמור על איכות גבוהה – תשתדלו שהסאונד המרכזי של הסרט בכלל לא יילקח מצילומי החוויה. בוודאי לא "הגשה" של הילד כמו בחדשות שהסאונד משתנה ממקום למקום. מראש תגדירו שהחומר עובר עריכת המשך במקום מקצועי ושם הילד יכול להצטלם כמגיש, להציג על במה, לקריין ברקע (יש מלא אפשרויות)
    3. רק אם אין ברירה וחייבים לקחת קטע מהדרכה של מישהו או מראיון – השתדלו לשלוט בתנאי הצילום. לא לעמוד מול הרוח, עדיף להתכנס לחדר שאין בו הד, לשבת קרוב למרואיינים על מנת לשמוע אותם היטב. ובאופן כללי, זיכרו שאין לכם מיקרופון וגם אם יש, קרוב לוודאי שהוא יקלוט את מי שהוא מכוון אליו באותו הרגע ולא את המראיין. תימלול עם כתוביות כנראה יצטרך להיות חלק מתקציב הסרט במקרה בו בחרתם לצלם כל קטע קולי בחוויה. ממליצה לחסוך את זה מראש.

עשה
אם החוויה היא החומר המרכזי ממנו מפיקים את התוכן לאירוע – חשוב שהצילומים יהיו באיכות גבוהה.

  • הצטיידו במצלמה איכותית (רוב מצלמות הסלולרים המתקדמים והיקרים היום הן באיכות גבוהה כמעט כמו מצלמות מקצועיות של צלמים)
  • בחרו במקומות מוצלים ומוארים באופן אחיד עד כמה שניתן. הבדלי אור וצל חדים דורשים תיקוני צבע וגם אלו לא תמיד יועילו. מה שצולם בחשכה ניתן להבהיר אך יש מצב שהוא ייצא מגורען בתמונה ומה שצולם באור – קרוב לוודאי שייראה כמו כתם שרוף…
  • החזיקו את המכשיר מאוזן (לרוחב). על מנת שלא ייצא לכם סרט עם שני פסים שחורים בצדדים.
  • כל חלק בחוויה צלמו ממספר זוויות ולמשך 30 שניות לפחות לכל זווית למשל ילד/ה והורה לומדים/יוצרים:

צילום אחד – יהיה מרחוק כך שייראו את הסט בו הם יושבים
צילום אחד – חצי גוף מקרוב כדי לראות את התקשורת ביניהם
צילום אחד מהגב כך שהספר או היצירה מציצים מביניהם – או לחילופין מעל ראשיהם
צילום אחד- של הספר/ יצירה בקלוז – צילום בתקריב
וכל אחד מהם בעוד תקריב נפרד
רק אז – בעריכה נכונה – ניתן לקבל סצינה שלמה.

  • הצלם הוא רק צלם  החוויה מתרחשת מול המצלמה. אל תזיזו או תרעידו את המצלמה בכלל וגם לא את הזום שלה במהלך צילום. בחרו את עומק הסצינה לפני תחילת הצילום ואל תשנו את ההחלטה באמצע. אם אין ברירה – זוזו מעט ולאט בצורה מאוזנת מימין לשמאל או להיפך.

מניסיון מר של המון המון הפקות שמשלבות צילומי וידאו של משפחות בתוכן המרכזי – צילומים רועדים נשארים על רצפת חדר העריכה ולפעמים יש טיול שלם שלא נשאר ממנו כלום כי הצלם שכח שהוא צלם וצילם תוך כדי הליכה, או חשב שכשהוא עוקב במהירות אחרי הסוס בחווה בה הילד רוכב – זה לטובת הצילום. או שהשתתף בחווית יצירה וצילם "על הדרך" אז לא. "המצלמות" שיש לנו הן קלילות כי הן בסך הכל טלפונים אבל עדשה נשארת עדשה. לצלמים מקצועיים יש מתקן שמייצב מצלמה על הגוף שלהם כדי שהיא לא תזוז. לסיכום: אם מצלמים – לא זזים.

טיפים לתכנון התוכן ביחס לחוויה מה קודם למה? כשהתוכן פוגש חוויה שנתית

מצד אחד, אנחנו רוצים לחוות בצורה הכי טבעית כל אחת מהתחנות שיהיו במהלך השנה ומצד שני, תוכן של פרוייקט – בין אם הוא חוברת או סרט או דרצגת דורשים תכנון עד רמת תסריט. מה עושים?
יושבים לתכנן בטבלה את המסע, הנושא המרכזי שלו ואת המסרים שאנו צופים שיעלו בו. מסרים שייתכן שישתנו. אם יש בכוונתכם להפיק את התוכן אצל מפיק מקצועי כדאי בשלב הזה לקבוע ישיבת תכנון.

יוצאים לדרך – אל החוויה ומתעדים

וכחודש וחצי לכל המאוחר לפני האירוע – אוספים את כל החומרים לתיקיות אחרי סינון קפדני שלכם וטבלה של סימוני מראי המקום של התכנים שבעיניכם הכי חיוניים ואיתם ניגשים שוב אל המפיק להמשך תכנון. השלב הבא כבר תלוי בהפקה והיכולת לחבר את הכל לידי תוכן אחד מרכזי ומהמם בכיכוב בן/ת המצווה.

אם המדריך הועיל לכם – אשמח שתעבירו אותו הלאה לחברים ומאחלת לכם הרבה מזל טוב והנאה מהחוויה

אביטל אריכא | הלל הפקות
052-2225829

WhatsApp chat
דילוג לתוכן